Fastan är över

Och påsken också.

Boktraven är borta

Böckerna jag hade i en hög på skrivbordet har jag läst ut. Istället lade jag dit mina gamla glasögon som jag inte riktigt kan släppa. En dag kommer de att återanvändas med nya glas. Jag har pratat med min optiker om det.

Kanske har jag blivit inspirerad av mitt volontärjobb bland bokhyllorna i vår kyrkas secondhand. Att återanvända alltså.

Jag tittar ner på mina kläder och tänker att det mesta jag har på mig eller har hängande i garderoben skulle kunna vara secondhand. De har funnits med mig så länge.

Jag har också återvänt. En vanlig onsdag tog jag bilen till Staden där jag bott så länge, men lämnat. Först körde jag ett par mil extra för att se hur min lilla stuga på landet hade det. Den är orsaken till att jag började blogga.

Allt där var misskött. Igenväxt. Nerskräpat. Utanför tomten stod en gammal risig bil, full med skräp. Tomburkar runt husknuten och altandäcket som jag låtit bygga var ett skrotupplag. Ett träd hade fallit ner mot huset. Jag tog några foton och körde därifrån.

Jag vill minnas de år som jag bodde där och hämtade kraft. Braskvällar. Sommarmorgnar.

Sen åkte jag runt i stan.

Om du undrar vad jag läser nu, så har jag gett mig på ett projekt där man ska läsa Bibeln på 30 dagar. Började igår.

Om engbom

Jag har haft ett litet ställe på landet som jag gjorde i ordning för att bo i på fritiden och det har känts som ett stort äventyr. Numera är jag pensionär och har ett annat fritidshus tillsammans med min man. Mina tre barn är vuxna, och jag har fått flera barnbarn att glädja mig åt. Andra intressen som jag har är böcker, foto och människor.
Detta inlägg publicerades i I stan. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar