Våren är kommen och jag visste det icke…

Efter förra helgens köld i Malmö och en upptagen arbetsvecka har jag inte hunnit märka så mycket av våren. Idag tog jag mig en tur till landet och där blev jag nästan överfallen av vitsippor. Jag minns ett annat år när jag plockade vitsippor till Valborgsmässoafton så först trodde jag att jag såg fel. I min lilla skog väntade flera fynd, bland annat blommande tibast (som jag aldrig upptäckt där förr) och blåsippor i min backe. Några små blyga violer hade också tittat fram och fåglarna var ganska högljudda.

Nu är jag hemma i stan igen, och laddar ner bilder i datorn, och skriver här och ser fram mot Earth Hour när jag ska släcka alla lampor. Jag undrar om det kommer att märkas, så ljust som det är just nu.

Vi pratade om fenomenet Påskdeckare i min klass igår. På vägen till landet körde jag förbi en boklåda och köpte några pocketböcker. ”Vart tog den söta lilla flickan vägen” av Åsa Lantz är nog mer en spänningsroman, men kanske kan ”Gatans lag” av Michael Connelly räknas som deckare. En bok som definitivt tillhör denna genre är boken ”Till offer åt Molok” av Åsa Larsson. Bara titeln är ju fruktansvärd. Den har jag laddat ner som e-bok i iPaden och jag har faktiskt vant mig vid att läsa digitalt. Naturligtvgis går inget upp mot en ny bok som luktar bokhandel, men en e-bok kan tas med och den tar inte plats i min bokhylla.

Att vi är inne i Passionstiden skriver jag mer om imorgon.

Om engbom

Jag har haft ett litet ställe på landet som jag gjorde i ordning för att bo i på fritiden och det har känts som ett stort äventyr. Numera är jag pensionär och har ett annat fritidshus tillsammans med min man. Mina tre barn är vuxna, och jag har fått flera barnbarn att glädja mig åt. Andra intressen som jag har är böcker, foto och människor.
Detta inlägg publicerades i Böcker, Trädgården och märktes . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar