KonMari eller kumminkors

Idag har då äntligen Askonsdagen kommit. Det innebär för mig bl.a. att det inte blir fler semlor men något annat, som jag återkommer till. Jag gav ju lite lästips senast och jag har börjat läsa. Peter Halldorf skriver i sin lilla bok ”En liten vägledning till Fastan” om att gallra i livet.

Tiden under fastan kan ju innebära att jag gallrar bort saker i livet för att få ett bättre liv. Då tänkte jag att man skulle ju kunna gallra bland sina ägodelar också.

Eftersom jag läser mycket har jag plöjt igenom en hel del tips på att röja också. En ny stjärna på städhimlen är japanskan Marie Kondo med sina städtips. Hon kallad KonMari och går att hitta bland böcker och YouTube-klipp. Hennes tips om hur man rullar strumpor och ställer tröjor på högkant i lådan var ju smått intressanta, men ju längre jag läste så lade jag märke till hennes materialism och influens av shinto. Att tacka sina saker, att böja knä och tillbe sitt hem blev till slut olustigt.

Jag väljer att läsa Ef. 3:14 istället så här i inledningen: ” Därför vill jag falla på knä för Fadern”

Gallra ut och rensa kan jag göra både när det gäller vad jag lägger min tid och mina pengar på men det får inte bli andra gudar.

Ikväll äter jag osötade kumminkors som jag bakat efter ett recept i ”Brödglädje”. En gammal tradition under fastan tydligen, som jag nu gjort till min. Om du hittar receptet och vill baka, så ta bara hälften av jästen och låt degen jäsa i två timmar. Det blir mycket bättre. Allt bröd blir bättre om det får jäsa längre.

Ha en fin fastetid! Nu tänker jag fasta från mina sociala medier. Vi ses till påsk!

Om engbom

Jag har haft ett litet ställe på landet som jag gjorde i ordning för att bo i på fritiden och det har känts som ett stort äventyr. Numera är jag pensionär och har ett annat fritidshus tillsammans med min man. Mina tre barn är vuxna, och jag har fått flera barnbarn att glädja mig åt. Andra intressen som jag har är böcker, foto och människor.
Detta inlägg publicerades i I stan, Människor, Traditioner och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar